Biuletyn – październik A.D. 2025

pobierz wersję .pdf

BIULETYN INFORMACYJNY

BRACTWO KAPŁAŃSKIE ŚW. PIUSA X
w Gdyni
Porządek nabożeństw
październik
A.D. 2025

Różaniec szkołą życia duchowego

Drodzy Wierni, miesiąc październik poświęcony jest w sposób szczególny modlitwie różańcowej. Dlatego rozważmy nieco temat tej potężnej modlitwy. Różaniec jest modlitwą, która swoich początków sięga XII wieku, kiedy przyjął się zwyczaj odmawiania zamiast 150 psalmów, 150 Ave Maria. Z tego powodu często różaniec nazywany jest psałterzem NMP. Do rozpowszechnienia tej modlitwy przyczynił się znacznie św. Dominik oraz jego zakon. Na początku każdej dziesiątki odmawia się Pater noster, a na końcu Gloria Patri. Jest to więc modlitwa bardzo prosta w swej budowie. Składa się z wymienionych trzech modlitw. Są to podstawowe modlitwy chrześcijańskie znane wszystkim wiernym. I właśnie w tej prostocie leży siła różańca św. Każdy może bez najmniejszego problemu odmawiać tę modlitwę, niezależnie od swego stanu, swojego wieku, swojej wiedzy. Różaniec jest modlitwą naprawdę dla każdego. Nikt nie może powiedzieć, że modlitwa różańcowa jest dla niego za trudna albo zbyt skomplikowana, gdyż składa się z podstawowych modlitw chrześcijanina.

Kolejnym punktem, który ma wpływ na wartość modlitwy różnicowej jest fakt, że jest ona połączeniem modlitwy ustnej i myślnej. Ustnej gdyż polega na odmawianiu wyżej wymienionych modlitw, oczywiście ze skupieniem i powagą. Nie chodzi o to, aby tylko mechaniczne wypowiadać słowa, bez żadnego zrozumienia, bez skupienia. I tu przychodzi nam z pomocą, aby modlitwa była dobra, drugi element modlitwy, mianowicie fakt, że jest to również modlitwa myślna. Polega ona na rozważaniu głównych tajemnic życia, męki i chwały naszego Pana Jezusa Chrystusa oraz Jego Najświętszej Matki. Różaniec przybliża nam całe życie naszego Zbawiciela w jego głównych tajemnicach: od wcielenia przez odkupienie aż do Jego chwalebnego triumfu! Modlitwa różańcowa, poprzez swe powtórzenia, pozwala nam głębiej wniknąć w tajemnice naszego Pana Jezusa Chrystusa; odkrywa przed nami coraz to nowe aspekty już nam znanych tajemnic. Nasz rozum ludzki nie jest w stanie poznać Bożych prawd od razu w całej ich głębi oraz we wszystkich aspektach i szczegółach. Dlatego należy w raz poznane prawdy wnikać przez rozważanie coraz bardziej, tak jak rzucona kotwica coraz bardziej opada w głębinę morską. To nie dla wszystkich jest łatwe. Różaniec wychodzi naprzeciw naszej słabości w tej kwestii.

Te dwa punkty, prostota oraz połączenie modlitwy myślnej z ustną, pokazują nam wartość różańca oraz jego skuteczność. Oczywiście, aby różaniec przynosił wartościowe owoce, należy odmawiać go dobrze. Co jest potrzebne do dobrego odmawiania różańca?

Tak jak każda modlitwa, tak i różaniec potrzebuje skupienia osoby modlącej się. Człowiek musi mieć świadomość, że teraz właśnie zwraca się do Pana Boga i chce Jego czcić albo Jego świętych. Dlatego przed rozpoczęciem modlitwy należy najpierw oderwać swe myśli od spraw życia codziennego, skupić je na Bogu, postawić się w obecności Bożej; czyli uświadomić sobie, że teraz chcemy mówić do Boga, a Bóg będzie nas słuchał; że jesteśmy w Jego obecności, gdyż każda modlitwa nie jest niczym innym jak spotkaniem z Bogiem. Jeżeli pomijamy ten etap przygotowania, to wystawiamy się na niebezpieczeństwo, że nasza odmówiona w roztargnieniu modlitwa nie przyniesie spodziewanych owoców. Czyż godzi się podczas audiencji u króla, czy choćby tylko u jakiegoś prezydenta, zapomnieć gdzie się jest i z kim się rozmawia? A cóż dopiero mówić o spotkaniu z Królem królów?

Kiedy już skupimy myśli, starajmy się w tym skupieniu trwać i ze świadomością obecności Bożej odmawiać różaniec. I tu sposobów jest kilka. Możemy po pierwsze koncentrować się na znaczeniu słów, które odmawiamy; bądź możemy koncertować się na treści tajemnicy, którą akurat odmawiamy. Można też łączyć te dwa sposoby naraz, już to myśląc o znaczeniu modlitwy, już to rozważając daną tajemnicę. Rozważmy krótko te sposoby odmawiania różańca.

Najpierw pierwszy sposób: rozważanie znaczenia słów odmawianych modlitw. Modlitwy, z których składa się różaniec są bardzo głębokie w treści i piękne w formie. Pater noster jest modlitwą, której nas nauczył sam nasz Pan Jezus Chrystus! Dlatego nazywamy ją również Modlitwą Pańską. Sama świadomość, że sam Zbawiciel dał nam tę modlitwę powinna nas zachęcać do dobrego jej odmawiania. Co do treści tejże modlitwy powiedzmy krótko, że poucza nas ona o najważniejszych prawdach religii prawdziwej i naszych powinnościach. Najpierw o tym, że Bóg jest naszym Ojcem, którego chwała powinna być naszym pragnieniem: „święć się imię Twoje”. Dalej, o konieczności zgadzania się z wola Bożą: „bądź wola Twoja”. Następnie, o dobroci Boga, który pozwala nam prosić o to, co jest nam istotnie potrzebne do życia, lecz nie o luksusy czy bogactwa: „chleba naszego powszedniego”. Poucza nas też Modlitwa Pańska o gotowości Boga do przebaczenia nam naszych win, w takim stopniu, w jakim my to zrobimy wobec naszych bliźnich: „przepuść nam nasze winy jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”. To tylko niektóre z treści pokrzepiających duszę podczas odmawiania tej modlitwy w należytym skupieniu.

Następnie Ave Maria. Modlitwa ta składa się ze słów Archanioła Gabriela skierowanych do NMP „bądź pozdrowiona łaski pełna…” oraz z natchnionego przez Ducha Świętego pozdrowienia Maryi przez św. Elżbietę: „błogosławiona jesteś między niewiastami i błogosławiony owoc twojego żywota”. W drugiej części zwracamy się do Maryi jako Matki Bożej z prośbą o modlitwę za nas – ludzi grzesznych teraz, w chwili obecnej jak i w godzinie decydującej ostatecznie o naszej wieczności, mianowicie w godzinie naszej śmierci.

Ostatnią modlitwą, o której chcę wspomnieć jest Gloria Patri. Czcimy w niej Przenajświętszą Trójcę, pamiętając że Trójjedyny Bóg jest odwiecznie (zanim powstał świat) otoczony chwałą. To właśnie oznaczają słowa: „jak było na początku”. Chcemy w tym hymnie czci brać udział teraz i zawsze, to znaczy w wieczności. To jest celem wybranych w niebie, do których my chcemy również należeć. O innych pięknych modlitwach jak O mój Jezu czy O Maryjo bez grzechu poczęta, które odmawiamy w czasie różańca, z powodu braku czasu, nie będę teraz wspominał, choć są one bardzo piękne i głębokie.

Drugim sposobem odmawiania różańca jest rozmyślanie nad treścią tajemnic różańcowych, czyli myślenie o danym wydarzeniu z życia naszego Pana lub Matki Bożej, rozważanie Ich słów i czynów oraz refleksja do czego nas one zobowiązują. Na przykład tajemnica Ukrzyżowanie Pana Jezusa daje okazję do refleksji, że Bóg całą swą mękę wycierpiał z powodu naszych grzechów, a my powinniśmy z tego powodu okazać Mu wdzięczność i podjąć postanowienie unikania grzechów, pocieszania Zbawiciela itd. Moglibyśmy o tej i kolejnych czternastu tajemnicach różańcowych długo mówić, ale z powodu braku miejsca w biuletynie poprzestanę na tym.

Trzeci sposób łączy te dwie powyżej podane metody w proporcjach zależnych od tego, która jest w danym momencie bardziej odpowiednia dla odmawiającego, która przynosi mu więcej duchowych owoców. O tym też powinniśmy pamiętać przy wyborze metody modlitwy, że owa metoda ma nam pomagać w skupieniu i zbliżeniu do Boga, a nie przeszkadzać. Nie należy więc żadnej forsować na siłę. One są tylko środkiem do celu, a nie samym celem.

Drodzy Wierni, dobrze odmówiony różaniec jest bardzo skuteczny. W historii Kościoła i Polski znajdujemy nazbyt wiele na to dowodów. Różaniec jest dla nas szkołą czczenia Boga oraz Jego najświętszej Matki; zachęca nas do pracy nad sobą; ukazuje nam do naśladowania wzory Zbawiciela oraz Maryi. Dlatego praktykujmy tę wspaniałą modlitwę w miesiącu jej poświęconym gorliwiej niż kiedy indziej. I to nie tylko w naszych osobistych potrzebach, ale również w potrzebach innych: czy to całego Kościoła, czy Ojczyzny, czy Bractwa czy poszczególnych jego członków lub poszczególnych małżeństw i rodzin…

Z błogosławieństwem kapłańskim,
ks. Krzysztof Gołębiewski

* * *

AKTUALNOŚCI

* Co miesięczne terminy

– Kolejne spotkanie apologetyczne dla młodzieży odbędzie się we wtorek 7 października. Po wieczornej Mszy św. i różańcu, spotkamy się w sali wykładowej pod kościołem. Zapraszam serdecznie wszystkich zainteresowanych w wieku od 12 do 18 lat.

Wykład dla młodzieży już dorosłej (wiek od 18 do około 30 lat) w ramach duszpasterstwa dla młodzieży odbędzie się we wtorek 14 października. Spotykamy się w Sali wykładowej na dole, po wieczornej Mszy świętej i różańcu około godz. 19.10.

– Kolejne zaś nauki stanowe w naszym gdyńskim kościele odbędą się w czwartek (16 X) dla mężczyzn, a tydzień później w czwartek (23 IX) dla niewiast. Nauki będą głoszone po wieczornych Mszach św. w sali wykładowej.

– Spotkanie Krucjaty Eucharystycznej odbędzie się w sobotę 25 października.

* Spotkanie III zakonu

W sobotę 11 października będzie kolejne spotkanie dla członków i kandydatów do III zakonu. Program:

09.30 – Msza św. czytana

10.15 – konferencja duchowa cz1 (w sali wykładowej)

11.00 – przerwa kawowa

11.30 – ceremonia przyjęcia do postulatu i nowicjatu

12.00 – Konferencja duchowa cz2 (w sali wykładowej)

13.00 – Poczęstunek – koniec spotkania

* * *

KRYZYS W KOŚCIELE OKIEM WYTRAWNEGO TEOLOGA

(ciąg dalszy rozważań na temat kryzysu w Kościele

według ks. Mateusza Gaudrona FSSPX)

Czy jednak nie można było iść wspólną drogą z Rzymem?

W obecnym czasie nie jest możliwe konsekwentne życie katolicką wiarą i bronienie jej bez popadania w konflikt z posoborowym Rzymem. Istnieją co prawda wspólnoty, którym Rzym zezwolił na odprawianie dawnej liturgii, ale muszą one uznać Nową Mszę za pełnoprawny obrządek katolicki i powstrzymać się od wszelkiej krytyki Soboru Watykańskiego II. Zwłaszcza wolność religijna i ekumenizm muszą zostać zaakceptowane.

Dotyczy to przykładowo Bractwa Św. Piotra oraz Instytutu Chrystusa Króla i Najwyższego Kapłana z siedzibą w Gricigliano koło Florencji. Odprawianie dawnej Mszy jest tu postrzegane tylko jako rodzaj charyzmatu wspólnoty, przy czym nowa liturgia jest w całości akceptowana. Przełożony Gricigliano koncelebrował już z papieżem, a pojedynczy księża z Bractwa Św. Piotra okazyjnie odprawiali Nową Mszę. Tak samo przyjmuje się w pełni Vaticanum II, nawet z jego wolnością religijną i ekumenizmem.

Pomimo to te wspólnoty mają czasem wielkie trudności w otwieraniu nowych domów. I tak jesienne zgromadzenie ogólne niemieckiej konferencji episkopatu oświadczyło 24 września 1993 r., że dalsze rozprzestrzenianie Mszy trydenckiej jest „niepożądane ze względu na ogólną sytuacje duszpasterską”. Odprawianie już istniejących „Mszy indultowych” ma być z reguły powierzane księżom diecezjalnym, a tylko w wyjątkowych sytuacjach księżom z Bractwa Św. Piotra, i to tylko o ile są oni gotowi także do celebracji według nowego mszału). Przełożony generalny Bractwa Św. Piotra wystosował w 1996 r. wezwanie do wiernych z prośbą o modlitwę o możliwość otwarcia nowych kaplic, a w związku z tym o możliwość zaangażowania nowo wyświęconych księży. To wezwanie nie przyniosło jednak owoców. Podczas gdy każda diecezja cierpi na brak księży, biskupi nie są gotowi dać młodym księżom możliwości apostolatu, a to tylko dlatego, że ci chcą sprawować dawną liturgię. I to wszystko pomimo błogosławieństwa Rzymu dla tego dzieła. To jest wielka groteska naszego czasu. Tym bardziej niemożliwa jest współpraca z Rzymem dla tych, którzy konsekwentnie chcą bronić katolickiej nauki.

W lutym 2000 r. po trwającym ponad pół roku konflikcie, spowodowanym wystąpieniem 16 francuskich księży tego Bractwa z żądaniem umożliwienia im celebrowania Nowej Mszy (co było do tej pory zakazane statutami), zawarto porozumienie, na mocy którego kapłanom Bractwa Św. Piotra zezwala się na odprawianie bez przeszkód Novus Ordo Missae. Zmiany na stanowisku Przełożonego Generalnego oraz rektorów obu seminariów duchownych Bractwa Św. Piotra (dokonane w lipcu 2000 r.) na osoby podchodzące bardziej „elastycznie” do problemu Nowej Mszy sugerują, że Rzym będzie dążył do stopniowego narzucania birytualizmu kapłanom tradycyjnych zgromadzeń, aby w ten sposób zmusić ich do praktycznego uznania ortodoksyjności Nowej Mszy (przyp. red. wyd. polskiego).

* * *

KALENDARZ LITURGICZNY

Na październik A.D. 2025

1 śr. P.P. Św. Jana z Dukli, Wyznawcy, 3 kl., wsp. św. Remigiusza, Biskupa i Wyznawcy
2 czw. Śś. Aniołów Stróżów, 3 kl., Pierwszy czwartek miesiąca ku czci Pana naszego Jezusa Chrystusa, Najwyższego Kapłana,
3 pt. Św. Teresy od Dzieciątka Jezus, Dziewicy, 3 kl. (P.P. W diec. pelplińskiej: śś. Tyrsa, Palmacjusza i Towarzyszy, Męczenników, 3 kl.), Pierwszy piątek miesiąca ku czci Najśw. Serca Jezusa
4 sob. Św. Franciszka z Asyżu, Wyznawcy, 3 kl., Pierwsza sobota miesiąca ku czci Niepokalanego Serca N.M.P.
5 niedz. 17. Niedziela po Zesłaniu Ducha Świętego, 2 kl.
6 pn. Św. Brunona, Wyznawcy, 3 kl.
7 wt. Najświętszej Maryi Panny Różańcowej, 2 kl., wsp. św. Marka I, Papieża i Wyznawcy
8 śr. Św. Brygidy, Wdowy, 3 kl., wsp. śś. Sergiusza, Bachusa, Marcelego i Apuliusza, Męczenników
9 czw. P.P. Bł. Wincentego Kadłubka, Biskupa i Wyznawcy, 3 kl., wsp. św. Jana Leonardii, Wyznawcy, wsp. śś. Dionizego, Biskupa i Męczennika oraz Rustyka i Eleuteriusza, Męczenników
10 pt. Św. Franciszka Borgiasza, Wyznawcy, 3 kl., wsp. dziękczynienia za Zwycięstwo Chocimskie nad Turkami z roku 1621
11 sob. Macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny, 2 kl.
12 niedz. 18. Niedziela po Zesłaniu Ducha Świętego, 2 kl.
13 pn. Rocznica poświęcenia kościoła Bractwa pw. Niepokalanego Serca N.M.P. w Gdyni (2007 r.), 1 kl.
14 wt. Św. Kaliksta, Papieża i Męczennika, 3 kl.
15 śr. Św. Teresy (z Avili), Dziewicy, 3 kl.
16 czw. Św. Jadwigi (Śląskiej), Wdowy, 3 kl.
17 pt. Św. Małgorzaty Marii Alacoque, Dziewicy, 3 kl.
18 sob. Św. Łukasza, Ewangelisty, 2 kl.
19 niedz. 19. Niedziela po Zesłaniu Ducha Świętego, 2 kl. (Światowy Dzień Misyjny)
20 pn. Św. Jana Kantego, Wyznawcy, 3 kl.
21 wt. P.P. Bł. Jakuba Strzemię, Biskupa i Wyznawcy, 3 kl., wsp. św. Hilariona, Opata, wsp. śś. Urszuli i Towarzyszek, Dziewic i Męczennic
22 śr. dzień ferialny, 4 kl.
23 czw. Św. Antoniego Marii Clareta, Biskupa i Wyznawcy, 3 kl.
24 pt. Św. Rafała Archanioła, 3 kl.
25 sob. Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę, 4 kl., wsp. śś. Chryzanta i Darii, Męczenników
26 niedz. Uroczystość Chrystusa Króla, 1 kl.
27 pn. dzień ferialny, 4 kl.
28 wt. Śś. Szymona i Judy Tadeusza, Apostołów, 2 kl.
29 śr. dzień ferialny, 4 kl.
30 czw. dzień ferialny, 4 kl.
31 pt. dzień ferialny, 4 kl.

Porządek Mszy św. w naszym kościele przeoratowym na kolejne tygodnie podawany będzie w kruchcie kościoła oraz można go będzie znaleźć w internecie:

na stronie gdyńskiego przeoratu: https://gdynia.fsspx.pl