Wojciech Zalewski, Podwójne życie Kaczora Donalda

Rodzicom ku przestrodze

 

„(…) wyrażam sprzeciw wobec wszystkiego, co pochodzi ze studia Disneya lub znajduje się pod jego wpływem (serdecznie nie znoszę jego produktów)”

J. R. R. Tolkien, list z 13.05.1937 r. do C. A. Furtha z wydawnictwa Allen & Unwin

 

Kto z nas nie pamięta z dzieciństwa zabawnych kreskówek z Kaczorem Donaldem, Myszką Mickey czy psem Pluto? Od początku lat trzydziestych ubiegłego (tj. XX) wieku wytwórnia filmowa, założona przez Walta Disneya i jego brata Roya w 1926 roku przez wiele lat dostarczała kolejnym pokoleniom dobrej i niewinnej rozrywki. Początkowo niewielkie rodzinne przedsiębiorstwo braci Disney, wraz z rozwojem techniki telewizyjnej w latach 50. stało się prawdziwym potentatem na rynku rozrywki.

Przełom nastąpił w roku 1984, kiedy to „rodzina” (Walt Disney zmarł w r. 1971) utraciła większościowy pakiet akcji, a kierownictwo przeszło w ręce dzisiejszego prezesa Michaela D. Eisnera. Nowy zarząd, zmieniając niemal zupełnie dotychczasowe „przesłanie” firmy z jednej strony, a z drugiej prowadząc niezwykle ekspansywną politykę i doprowadzając do przejęcia wielu stacji telewizyjnych, radiowych i tytułów prasowych – na zawsze zmienił oblicze wytwórni. Obecnie korporacja Disneya, będąca właścicielem 11 stacji telewizyjnych, 22 stacji radiowych, kilku serwisów informacyjnych (z największym amerykańskim serwisem ABC włącznie), dziesiątków gazet, kilku klubów sportowych, wydawnictw książkowych i oczywiście studiów filmowych, wywiera ogromny wpływ na „medialną świadomość” Amerykanów. Nie jest to jednak jedyna zmiana…

Pod kierownictwem Eisnera korporacja stała się jednym z głównych sponsorów imprez urządzanych przez grupy amerykańskich homoseksualistów. Począwszy od roku 1991 w popularnym Disneylandzie na Florydzie firma organizuje tzw. Gay and Lesbian Day, ściągający corocznie do Parku kilkadziesiąt tysięcy zboczeńców. Na plakatach reklamującym tę imprezę zobaczyć można Mickeya [Mickey Mouse to myszka-samiec (przyp. red.)] i Donalda jako homoseksualnych kochanków. Korporacja rozszerzyła też zakres opieki zdrowotnej na partnerów (!) pracowników żyjących w związkach homoseksualnych (nie oferując jej jednak wolnym związkom heteroseksualnym). Nie są to małe kwoty, biorąc pod uwagę, że wg słów samego Eisnera, dla Disneya pracuje… ok. 25.000 pederastów.

Nowa „linia” znalazła oczywiście przełożenie na produkcję filmową i politykę wydawniczą firmy. Będące własnością Disneya wydawnictwo Hyperion Press zasłynęło już opublikowaniem wspomnień królowej narkotyków, transwestytki RuPaul pt. Lettin’ It All Hang Out; Growing Up Gay – książki opisującej perypetie młodego „homo” prześladowanego przez „złych” heteroseksualistów, i innych pozycji traktujących o „kulturze gejowskiej”. Homoseksualizm propagują liczne filmy nakręcone przez wytwórnie należące do korporacji (Lie Down With Dogs, Chasing Amy, The Advocate, Kids, Chicks in White Satin). Wszystko to jest jednak niczym wobec wprost antykatolickiej produkcji niektórych studiów filmowych, będących własnością Disneya. Chodzi tu głównie o Miramax, znany z obrazów takich jak Priest czy Dogma, oraz ABC, zajmującą się, poza ośmieszaniem katolicyzmu (Nothing Sacred), propagowaniem dewiacji seksualnych (The Ambiguously Gay Duo, Under Five on Comedy Central). O ile wyprodukowany w roku 1995 Priest miał „niewinną” rolę upowszechnienia w świadomości widzów stereotypu katolickiego księdza-homoseksualisty, kolejne pozycje stanowiły już frontalny atak na Wiarę Świętą i Kościół. Postać głównego bohatera serialu Nothing Sacred, stworzonego przez dwójkę żydowskich reżyserów: Davida Mansona i Richarda Kramera – niewierzący, akceptujący aborcję i homoseksualizm ksiądz Ray – zaszokowała nawet Amerykanów. Jak się jednak szybko okazało, była to jedynie przygrywka. W 1998 r. będące własnością Disneya studio Miramax wyprodukowało film Dogma (reż. Kevin Smith), określany jako „żartobliwa diatryba przeciwko Kościołowi katolickiemu i chrześcijańskiej mitologii („Boston Herald”, 7 VI 1998). Obraz (sponsorowany m.in. przez takie firmy jak: General Motors, Sony, Burger King, Warner Lambert, Bristol Myers, Paramount Pictures), nafaszerowany straszliwymi bluźnierstwami przeciwko Zbawicielowi, Matce Bożej i Świętym, wyszydzający (zgodnie z tytułem) wszelkie prawdy Wiary, ośmieszający życie sakramentalne i obrzędy Kościoła, wywołał kolejny skandal. Z kolei amerykańska Liga Obrony Życia zarzuciła wytwórni Disneya propagowanie rozwiązłości poprzez oddziaływanie na podświadomość dzieci w filmach animowanych Alladin i Lion King (chodzi o umieszczanie tzw. podprogowych, tj. ukrytych obrazów i dźwięków). Coraz częściej zarzuca się też korporacji wykorzystywanie nieletnich przy produkcji zabawek. Firmowe disneyowskie maskotki produkują w większości pracujące 12 godzin na dobę za głodowe pensje w indonezyjskich i chińskich fabrykach 11-12-letnie dzieci…

Reakcja katolickich rodziców może być tylko jedna – ich dzieci nie mogą stykać się w domu z produktami firmy, która w jawny i otwarty sposób walczy z Kościołem. Jeśli będą chciały znać powód – należy im spokojnie wytłumaczyć, że obraża to Pana Jezusa. Zrozumieją i zaakceptują to łatwiej, niż nam się wydaje. Nie można oczekiwać błogosławieństwa, tolerując czy wręcz wspierając finansowo bluźnierców, znieważających Zbawiciela i Jego Najświętszą Matkę.

 

Niektóre wytwórnie filmowe, stacje telewizyjne, wydawnictwa, kluby sportowe i inne przedsiębiorstwa, będące własnością korporacji Disneya:

Walt Disney Pictures, Touchstone Pictures, Hollywood Pictures, Caravan Pictures, Miramax Films, Interscope Communications and Merchant-Ivory Productions, Walt Disney Home Video, Buena Vista Television, Touchstone Television, Walt Disney Television, The Disney Channel, Walt Disney Theatrical Productions, Hollywood Records, Wonderland Music, ABC Television Network, ABC News, ABC Sports, ABC Radio Network, ESPN, Walt Disney World, Disneyland, Tokyo Disneyland, Euro-Disney, Walt Disney Travel, Disney Cruise Lines, Walt Disney Imagineering, Disney Development Company, Mouse Works Publishing Disney Press, Hyperion Press, Hyperion Press for Kids, Disney Hachette Editions, Disney Adventures Magazine, Discover Magazine, Family Fun Magazine, Family PC Magazine, Reedy Creek Energy Services, Vista Insurance Services, WCO Port Properties, Chilton Research Services, Chilton Management Information Systems, Chilton Direct Marketing & List Management Company, Professional Exposition Management Company, Legal-Communications Corp., Childcraft Education Corporation, Disney Educational Productions, The Disney Store, UNOCO, Los Angeles Magazine, Institutional Investor, Children’s Business, Daily News Record, Footwear News, Home Furnishings Daily, Home Fashions, Sports Style, Supermarket News, Womens Wear Daily, American Metal Market, Assembly, Automotive Body Repair News, Automotive Industries, Automotive Marketing, CED, Cablevision, Commercial Carrier Journal, Convergance Distribution, Electronic Industry Telephone Directory, Energy User News, Expansion, Feedstuff’s, Food Engineering, Food Engineering International, Food Formulating, Food Master, Hardware Age, HazMat Shipping, Industrial Maintenance & Plant Operation, Industrial Paint & Powder, Industrial Safety & Hygiene, Jewelers Circular-Keystone, Manufacturing Systems, Metal Center News, Motor Age, Multichannel News, New Steel, Obras, Owner Operator, Product Design and Development, Quality Review, Tacks’n’Togs Merchandising & Selling, Software Solutions, Video Business, Video Software Magazine, Warehousing Management, Wireless Week, Review of Ophthalmology, Review of Optometry, Clinical Psychiatry News, Family Practice News, internal Medicine News, Ob. Gyn News, Pediatric News, Skin & Allergy News, The Mighty Ducks of Anaheim Professional Hockey Team, The Anaheim Angels Baseball Club.

 

Rodzina Katolicka, nr 9 (przy ZW 40), s. XIV. [3/2001 (40)]